قیمت جدیدترین موبایل‌های سامسونگ و شیائومی در بازار چقدر است؟ (۶ تیر ۱۴۰۳) وام نهضت ملی مسکن ۸۰۰ میلیون تومان شد آخرین وعده‌های بورسی نامزد‌ها چه بود؟ نظارت بر بازارسیاه نوار تست قندخون در مشهد جهش بورس در آخرین روز کاری قبل از انتخابات | گزارش وضعیت بازار سهام (۶ تیر ۱۴۰۳) طلا و سکه امروز در مشهد چقدر قیمت خورد؟ (۶ تیر ۱۴۰۳) قیمت امروز طلا، سکه، ارز و رمزارز‌ (۶ تیر ۱۴۰۳) | حباب سکه باد کرد قیمت امروز خودرو‌های خارجی (۶ تیر ۱۴۰۳) | تویوتا کرولا ۲ میلیارد و ۹۷۰ میلیون تومان شد قیمت خودرو‌های داخلی افزایش یافت | رانا پلاس ۶۱۵ میلیون تومان (۶ تیر ۱۴۰۳) تعیین نرخ رشد اجاره‌بها در هجدهمین جلسه شورای‌ عالی مسکن درخواست از دولت برای ترمیم احکام حقوقی کارمندان چرا فروش طلای دست‌دوم ممنوع شد؟ | فرصت یک‌ماهه به فروشندگان طلای دست‌دوم برای تغییر رسته شغلی برای اصلاحات اقتصادی از کجا باید شروع کرد؟ دومین عرضه‌اولیه سال ۱۴۰۳ به بازار سهام می‌آید | چقدر نقدینگی لازم است؟ میوه و صیفی‌جات در بازار امروز مشهد چند؟ (۶ تیر ۱۴۰۳) | آلو سیاه و زرد ۲۵ هزار تومان فناوری‌های دانش‌بنیان کشاورزی راهی به مزارع ندارند افزایش مشتریان سپرده‌های بلندمدت بانکی روند کاهشی قیمت برخی از کالاهای اساسی (۵ تیر ۱۴۰۳) + جزئیات وضعیت واریز سود مرحله سوم سهام عدالت چه زمانی مشخص می‌شود؟ ثبت معاملات در سامانه املاک و مستغلات الزامی شد (۵ تیر ۱۴۰۳) آیا الان وقت خرید طلاست یا بعد از انتخابات؟ فروش طلای دست دوم به‌صورت رسمی ممنوع شد آیین‌نامه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان ابلاغ شد (۴ تیر ۱۴۰۳) بیش از ۹۰ درصد از افرادی که وارد طلافروشی می‌شوند، به دنبال خرید طلای دست دوم هستند ارزان‌ترین موبایل‌های برند‌های مختلف کدام‌اند؟ (۴ تیر ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

کم سوادی مالی در عصر بمباران اطلاعات

  • کد خبر: ۱۷۱۲۴۷
  • ۰۵ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۸
کم سوادی مالی در عصر بمباران اطلاعات
نرخ سواد مالی افراد بیشتر از هجده سال کشور ۳۴.۹درصد است.

مرکز افکارسنجی «سرمایه» با انجام پیمایش کشوری و با لحاظ پارامتر‌های گوناگون از پایین بودن نرخ سواد مالی مردم ایران خبر داده است. نرخ سواد مالی افراد بیشتر از هجده سال کشور ۳۴.۹درصد است. در پیمایش انجام شده در سطح کشور، عواملی، چون تأثیر جنسیت، تأهل، تحصیلات پدر و مادر، درآمد خانواده، درآمد پاسخگو، شغل و رشته تحصیلی، بر مؤلفه سواد مالی سنجیده شده است.

تحصیلات پدر و مادر پاسخگو و افرادی که شغل و رشته تحصیلی مرتبط با امور مالی دارند به طورچشمگیری در میزان سطح سواد مالی تأثیر داشته و آمار بالاتری را نشان می‌دهد. تفاوت معناداری در سطح سواد مالی در مراکز استان ها، شهر‌ها و روستا‌ها وجود دارد؛ به نحوی که هرچه از مراکز استان‌ها به سمت روستا‌ها برویم، سواد مالی به طور معناداری کاهش می‌یابد.

بر اساس نتایج به دست آمده، تفاوت معنادار سواد مالی در گروه‌های سنی مختلف است؛ افراد ۲۶تا ۳۵سال با ۴۰.۹۵درصد بیشترین سواد مالی را دارند و پس از آن افراد ۳۶ تا ۴۵سال با سواد مالی ۳۶.۹۶درصد و افراد ۵۵سال به بالا به ترتیب سواد مالی کمتری دارند. همچنین این پیمایش نشان می‌دهد که نرخ سواد مالی در مراکز استان‌ها و ازجمله مشهد ۳۸.۳۴ درصد است.

در این میان یکی از سؤالاتی که به وجود می‌آید، این است که چرا باوجوداینکه در یک دهه اخیر دسترسی شهروندان به شبکه‌های اجتماعی افزایش و درنتیجه اطلاع از اخبار اقتصادی بیشتر شده است، اما این مسئله آن گونه که انتظار می‌رود بر افزایش سواد اقتصادی تأثیر نگذاشته است؟
در جواب باید گفت که کلیدواژه بهره بردن از اخبار اقتصادی در «حفظ دورنما» از اطلاعات است. وقتی هر فردی مدام درگیر اخبار ریز اقتصادی در حوزه‌های کلان و خرد می‌شود، این مسئله سبب می‌شود که نتواند فاصله اش را با اطلاعات کسب شده حفظ کند.

این کار قدرت تصمیم گیری در حوزه اقتصاد را کاهش داده و افراد را به سمت تصمیم گیری‌های احساسی می‌برد. آنچه در حوزه سواد اقتصادی می‌تواند کمک زیادی به افراد کند، توانایی کشف روابط بین اخبار حوزه‌های گوناگون است. هر چقدر افراد بتوانند روابط بین حوزه‌های اقتصادی و تأثیرپذیری آن‌ها با یکدیگر را بررسی کنند، امکان خطاپذیری در تصمیم گیری‌های آن‌ها کاهش می‌یابد. سواد اقتصادی الزاما به معنای خود را در معرض بمباران‌های خبری قراردادن نیست، بلکه به معنای توانایی یافتن کشف روابط بین آن‌ها در کوتاه مدت و بلندمدت است.

به عنوان مثال اگر اخباری درباره رشد مدام بورس در مدت کوتاهی منتشر می‌شود، فقط با درنظرگرفتن این رشد نباید تمام سرمایه خود را وارد این بازار کنیم، چرا که با جست وجوی کوتاه می‌توان به وضعیت نسبت سهام داران حقیقی، سهم شرکت‌های مؤثر بر مالکیت شرکت‌های بورسی، پارامتر‌های داخلی و خارجی مؤثر بر بازار و درنهایت مقایسه بازار سرمایه داخل و خارج دست یافت. این مسئله کمک می‌کند تا افراد ریسک‌های احتمالی را بیشتر در تصمیم گیری هایشان لحاظ کنند، اما وقتی این نسبت‌ها در نظر گرفته نمی‌شود، موج اخبار احساسی، تصمیم‌های احساسی را نیز به‌دنبال خود دارد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->